Zmysłowa, uniwersalna – czerń.

Porozmawiajmy o czerni – kolorze, który nie tylko w sposób symboliczny działa na wyobraźnię.

Zacznijmy jednak od ciekawostek – moc czerni i jej odbiór na całym świecie jest całkiem różny; ma jednak swoje początki w kulturowym odbiorze, od której nie sposób uciec; której nie sposób pominąć.

Czarna tkanina

Kolor życia

Co może zaskakiwać – większość najstarszych kultur i religii rozpatrywała czerń jako kolor życia – kojarzący się choćby z ziemiami i glinkami życiodajnych rzek takich jak Nil, nad którymi powstały i rozwijały się tysiące lat kultury, które stanowiły kolebkę (kolebki?).

Co może zaskakiwać – kolor czerni po dziś dzień w niektórych odleglejszych kręgach kulturowych wschodu, jest kolorem kojarzącym się z kobiecością – a kolorem prawdziwie ślubnym Pań jest właśnie czerń, kontrastująca z bielą zarezerwowaną dla mężczyzn.

Co jeszcze ciekawsze, inny przykład – w Azji w wielu rejonach do dziś kojarzy się z dojrzałością i mądrością nabywaną z wiekiem, ale i po prostu szczęściem!; jak łatwo się domyślić – biel jest odbierana jako jej przeciwieństwo – nieporadność, niepewność – naiwność.

Co jednak pewne – na ogół czerń na całym świecie od zawsze kojarzona była z powagą, podniosłością.

Wydaje się, że wraz z nastaniem średniowiecza (w Europie), kolor czerni nabrał więcej negatywnych konotacji. Stał się kolorem grzechu (i żałoby) – co ciekawe, również pokory. Czerń zarezerwowana była na wyjątkowe okazje – powoli z wiekami się to jednak zmieniało – czego apogeum widzimy w wieku XX wieku, kiedy czerń stała się szykowna, elegancka, ale i zmysłowa!

Spójrz na projekty Coco Chanel, zmieniło się wszystko!

Czerń stała się pełnym synonimem klasy a wszystkie dodatki mogły stanowić jedynie drobne uzupełnienie; czerń i prostota – to, co czarne stało się wkrótce tym zmysłowym, seksownym!

Ach ta czerń.

Czerń posiada też moc wyzwalania uczuć pełnych nostalgii, wspomnień; przykładem niech będzie kino, w którym jakże częstym zabiegiem jest przedstawianie scen retrospektywnych w odcieniach monochromatycznych z dominującą czernią. Czerń jest chyba jedynym kolorem, który jest retro – ale jest przy tym ponadczasowa!

Kolor kontrastów, kolor uniwersalny!

Pozwala uzyskać potężne kontrasty – to, co w jej sąsiedztwie, co jej asystą – wydaje się zawsze jaśniejsze a nierzadko barwniejsze!

Co daje siłę czerni?

 – uniwersalność.

Czerń jest kolorem, który nadaje wszystkiemu majestatyzmu i świetności – magia polega na tym, że wszystko, co dysponuje piękną głęboką czernią lub jej towarzyszy kojarzy się z wyższą jakością; tym, co tajemnicze, tym co nieuchwytne. Czerń jak już wcześniej zauważyliśmy – daje moc przywracania ducha przeszłości, uczuć nostalgicznych; czy powinno zatem dziwić, że design inspirowany tym, co już było a tym, co kojarzy się z dawnymi standardami rzemieślniczymi, szlachetnością często sięga po barwę czerni? – w kontekście tworzenia projektu, wykańczania go a czasem wręcz w kontekście tworzenia bardzo eleganckich opakowań (wystarczy spojrzeć na sposób prezentacji ekskluzywnej biżuterii na ekspozycjach, obejrzeć modele pięknych brytyjskich modeli samochodów).

Co jednak ważne – nadmiar czerni potrafi zadziałać w zupełnie przeciwny sposób, tworząc trudną do zdefiniowania ścianę, barierę komunikacyjną.

Co jest ważne? Czerń daje moc, elegancję; dodaje szyku, a gdy trzeba, po prostu dodaje pazura. Liczy się jednak umiar.

Zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą mebli stworzonych z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach – wszystkie odcienie czerni, które karmią zmysły; projekty klasy premium wykończone w zgodzie z tym, co tradycyjne w rzemiośle – inspirowane najlepszymi tradycjami, by tworzyć piękne i funkcjonalne meble, które okażą się ponadczasowe nie tylko dla Ciebie!

kobieta w czarnej sukience

Stay up to date

Sign up to receive our newsletter – to know more and use more. Premiere collections, latest interior trends, promotions and sales.

newsletter

Bądź na bieżąco

Zapisz się, by dostawać nasz newsletter – by wiedzieć więcej i więcej korzystać. Premierowe kolekcje, najnowsze wnętrzarskie trendy, promocje i wyprzedaże.

newsletter